Den åttafaldiga vägen

Jag tänkte idag fortsätta att skriva väldigt grundligt, kanske till och med lite förenklat. Det finns otroligt mycket att förklara inom buddhismen, och det är inte helt självklart i vilken ordning man borde ta upp ämnen. Det jag efter lite funderande kommit fram till är att vi har en väldigt grundläggande del inom buddhismen som bör komma ganska tidigt in i tidslinjen, vilket jag tänkte skriva om idag. Det jag har i åtanke är den åttafaldiga vägen, vilket jag tror dom flesta har hört om innan, kanske på någon religionslektion eller liknande, men som kanske inte ligger så färskt i sinnet.
Jag tror det kan vara lätt att uppslukas av alla buddhismens sidor, man kanske fattar intresse för meditation, (vilket vi absolut kommer komma in på framöver) djupa buddhistiska filosofier om karma, återfödelse etc. Men jag tycker det är viktigt att man inte glömmer de absolut grundläggande delarna heller! Den åttafaldiga vägen är en av dom. Det kan liknas med guds tio budord och är helt enkelt åtta levnadsregler man som buddhist uppmanas till. Vissa av dom kan kännas väldigt oanpassningsbara här i västvärlden, och kanske lite väl religiösa. Jag vill dock mena att dessa levnadsbalkar är väldigt nyttiga och leder till lycka, även om man som ateist kanske får anpassa dom efter sin tro.
-
Den åttafaldiga vägen är följande:
-
Rätt kunskap
Rätt sinnelag
Rätt tal
Rätt handling
Rätt livsuppehälle
Rätt strävan
Rätt vaksamhet
Rätt koncentration
-
-
Rätt kunskap kan förklaras som att man ska se världen som den verkligen är. Som buddhist handlar det om att förstå buddhas lära, insikten i att allt är lidande, hur man når upplysning etc. Dock ser jag det som ett väldigt positivt synsätt även för ateister; att helt enkelt vara objektiv. Jag tror många har en förmåga att försvåra situationer för sig på grund av känslor och osäkerhet, när man egentligen redan har det objektiva svaret.
"Jag känner mig tjock om jag är den enda i sällskapet som äter" är ett exempel på någonting jag hör människor säga ibland. Du skapar en obehaglig känsla hos dig själv som är helt onödig. Så länge mängden mat du äter är densamma, vare sig du är den enda som äter, eller om flera gör det, kommer resultatet på din kropp vara precis detsamma. Du vet med största sannolikhet också om detta, men tillåter ändå en såpass futil och barock tanke. Att se saker för vad dom verkligen är kräver att man verkligen tänker till ibland, kopplar bort föreställningar som saknar grund, och baserar sina tankar på logiska pelare.
-
Rätt sinnelag innebär att vara fri från onda tankar. Jag hoppas att det hos de flesta säger sig självt.
Jag tänker ofta just på hur människor som tillåter sig att präglas av negativa tankar själva finner olycka som resultat. När en person tänker negativa tankar så blir en logisk följ att de känner irritation, bitterhet, illvilja etc. Det finns ingen som uppskattar dessa känslor, och det är verkligen ett destruktivt beteende som skadar dig själv. Det kan ibland vara svårt att bli kvitt dessa tankar, men man bör alltid vara medveten om att med rätt vilja så kommer man på andra, mer positiva tankar. Mata inte dina onda tankar, försök se saker från den ljusa sidan!
-
Rätt tal betyder att du inte ska säga någonting för att skada andra. Även här blir resultatet bara negativt för din egen del. Personer som ofta kverulerar och uppträder bittert helt utan grund skapar sig själva obehag. Dels blir personen som blir offer för dina ord förmodligen ledsen. Även om han eller hon inte blir det så kommer garanterat en person alltid ta skada av det, och det är du själv. Även här tillåter du dig själv till ett självdestruktivt beteende.
-
Rätt handling innebär att du inte ska skada eller döda, inte stjäla eller leva lösaktigt. Här borde verkligen anledningarna till varför vara självklara. Konsekvenser till sådan beteende är många. Inte bara fängelse, böter och andra juridiska eventuella påföljder, utan även ditt eget samvete. Jag tror ingen människa innerst inne vill skada andra genom dåliga handlingar. Kontrollera dina impulser och utsett dig inte för situationer där chansen för sådant beteende ökar. Vet du till exempel med dig att du lätt blir aggressiv av alkohol bör du fundera på om det kanske är bäst att undvika att dricka. Om det finns möjlighet att göra saker enklare för dig bör du ta den chansen!
-
Rätt livsuppehälle betyder att du inte ska tjäna pengar på ett sätt som skadar andra, till exempel trafficking, droglangning osv. Det är väldigt tråkigt när människor gör dessa handlingar. Jag tror man i sådana fall verkligen borde tänka över situationen. Egoism brukar ha en förmåga att slå tillbaka i slutändan.
-
Rätt strävan är att du ska använda den energi du har till rätt ändamål. Inom buddhismen syftar man här på att sträva efter upplysning, och efter att leva med kärlek, medkänsla och andra buddhistiska värderingar. Men budskapet borde vara ganska klart även om du inte är buddhist. Det är alltid positivt att sträva efter att bli en så bra människa som möjligt. Att ha goda mål är alltid nyttigt, även om de inte innefattar buddhistiska mål.
-
Rätt vaksamhet innebär att du ska vara uppmärksam på vad som händer inuti och runtomkring dig. Inom buddhismen värderas uppmärksamhet i allmänhet som väldigt positivt och viktigt. Jag tror att det alltid är bra att försöka hålla fokus och vara skarp. Tankspriddhet bidrar till att du glömmer saker och inte hinner med saker du egentligen borde göra. Att vara uppmärksam gynnar dig på många sätt och det underlättar livet om du håller koll på saker och ting.
-
Rätt koncentration innebär som buddhist att du ska använda sinnet till meditation och koncentrera dig på vad du håller på med. Meditation är en väldigt central del inom buddhismen och en stor del av vägen mot upplysning, men även som icke troende så kommer dina resultat i livet vara högre med en god koncentration. Du sköter ditt jobb bättre, du får bättre betyg vid utbildning, blir bättre på en sport eller ett intresse du håller på med etc. Att koncentrera sig (på rätt saker) gör dig god nytta!
-
-
Detta är min lilla sammanfattning av den åttafaldiga vägen. Är du buddhist är den förstås självklar, men jag är övertygad om att alla människor som försöker applicera det här i sin vardag kommer finna större glädje och lycka, troende som icke troende. Vissa saker kan tyckas självklara, fokusera i så fall på de saker som inte är lika självklara för dig. Vissa saker kan säkerligen också kännas väldigt svåra att leva fullt ut efter, men det är absolut möjligt!
Må väl!

Kommentarer
Postat av: _AmidalA_

Hej Andreas! bloggbesokare.se


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0